Ledergruppa på samling på Hamar.
Hege Linnerud Næss
Det ble to interessante dager med viktig tematikk som elevmedvirkning, involverende endringsledelse og ny opplæringslov.
Intensjonen til ledersamlingen var å styrke forståelsen rundt hva nye krav til elevmedvirkning vil si, og hvordan elevmedvirkning kan se ut i praksis.
Det ble også diskutert hvordan vi kan utøve god skoleledelse gjennom involvering, knyttet til mellomlederrollen spesielt, og vi ble bedre kjent med hva den nye opplæringsloven vil innebære.
Endringsbilde i fylkeskommunen
Onsdagen startet med introduksjon av Ole Inge Gjerland og Paal Morken Andersen som snakket om det samlede endringsbildet i fylkeskommunen, og konsekvenser og lederutfordringer knyttet til det.
Fullføringsreformen, kompetansereformen, ny opplæringslov, kunstig intelligens og skole- og tilbudsstruktur var noen av temaene.
Elevmedvirkning
Deretter presenterte Storhamar videregående skole sitt arbeid med søknaden og tildelingen av Dronning Sonjas skolepris.
Her fikk vi mange gode praksiseksempler på elevmedvirkning, supplert av Kristian Holm fra Akademiet videregående skole og hans presentasjon av Agora-modellen.
Ny opplæringslov
Det ble mye interessant tematikk på samlingen.
Hege Linnerud Næss
Tematikk rundt elevmedvirkning ble også sett i lys av ny opplæringslov. Opplæringsloven vil bli innført i august 2024 og vil stille noen krav til endring de kommende årene.
Det ble også tid til refleksjoner i egen ledergruppe og diskusjoner rundt mellomlederrollen og utviklingsarbeid ut på skolene. Paal Morken Andersen orienterte om videre prosess med å utarbeide “Kjennetegn på god skoleledelse”.
Det ble to flotte dager på Hamar med fine kolleger på tvers av alle skolene i Innlandet.